Igor Stravinskij
Pokusím se vás v krátkosti formou dotazníku seznámit s osobností, o které její velký oponent na poli hudebním napsal tyhle verše.
Jméno:
Igor Stravinskij.
Místo a datum narození:
Oranienbaum (Lomonosov) u Petrohradu (Leningradu), 17.6.1882(?)
Národnost:
ruská.
Státní občanství:
ruské, francouzské, americké.
Vzrůstem:
drobný.
Povahou:
ješita důsledně vyžadující oslovení "Maestro".
Povolání:
hudební skladatel a dirigent převážně vlastních skladeb.
Studia:
zapsán na petrohradské právnícké fakultě, v hudbě samouk, později nosil své skladby N.A.Rimskému-Korsakovovi.
Rysy hudby:
stručnost, narůstání pohybu, výrazná rytmika (časté přehazování důrazů v taktech - tzv. šikmý déšť), obnažená, drsná zvukovost - "Moje hudba, to jsou samé kosti!"
Inspirace:
nejrůznější (francouzský impresionismus, jazz, japonské divadlo, hudba renesanční, barokní, dílo J.S.Bacha, W.Mozarta, Pergolesiho, Glucka, Webera, Čajkovského, Musorgského, ruská lidová hudba, surrealismus, dodekafonie atd.atd.)
Hlavní tvůrčí období:
"Ruské" 1908-1923 - svěžest, svátečnost, dravost. Skladby: Pták Ohnivák, Petruška, Svěcení jara, Svatby.
"Neoklasicistní" 1923-1953 - domýšlení nejrůznějších skladebných postupů dřívějších dob, domýšlení až do krajnosti. Skladby: Orfeus, Pulcinella, Oedipus Rex, Život prostopášníka.
"Pozdní" 1953-1968 - souhrn Stravinského "vědění o hudbě", přehodnocení a rozvinutí myšlenek "protivníka" Schönberga, a jeho školy. Skladby: Agon, Canticum sacrum, Potopa.
Spory:
teoretický - s A.Schönbergem (viz shora uvedenou báseň, v níž útočí na Stravinského neoklasicismus);
praktický - soudní spor se společností Walta Disneye, která bez skladatelova souhlasu použila Svěcení jara jako hudbu ke kreslenému filmu.
A nyní, pane Stravinskij, dovolte ještě doplňující otázky:
Kdy a kde jste zemřel?
"6.dubna 1971 v New Yorku."
Kde jste pochován?
"Na hřbitove sv.Michala v Benátkách"
Proč právě tam?
"V poslední době jsem si Benátky oblíbil."
Děkuji za ochotu, Maestro.