Vladimír Franz vyhrál Válku s mloky

08.10.2013 19:08

Prezidentský kandidát Vladimír Franz má za sebou týden, který nebude spojován pouze s prezidentskou kampaní. Jeho jméno se významně zapsalo i do kulturního dění celé aktuální sezóny.

Národní divadlo ve čtvrtek uvedlo na scéně Státní opery světovou premiéru opery Válka s mloky, která čekala na své provedení celých sedm let. Skladatel Franz vytvořil dílo vzdáleně motivované Čapkovou stejnojmennou hrou, která řeší otázku nadřazenosti lidstva a jeho sebevědomí ve schopnosti ovládat cokoliv jím bylo vytvořeno.

Spisovatelova myšlenka ohrožení jedné civilizace druhou je obohacena dalším aktuálním problémem, který tkví v manipulovatelnosti společnosti, z níž se postupně stává "stádo ovcí". Po hudební stránce opera navazuje na první polovinu 20. století a přidává scény, ve kterých zazní prvky šansonu či popové písně, evokující primitivitu většiny součastných českých "muzikálů". Hudební struktura není příliš komplikovaná, posluchačsky stravitelná, vychází z rozšířené tonality, vytváří leitmotivy nebo místy nechává zaznít aleatoriku. Partitura klade důraz na orchestrální sazbu a sborové výstupy. Hudba zcela jistě vládne nad libretem Rostislava Křivánka, jehož text vytváří pocit nudy a textové nepropracovanosti.

Režisér David Drábek, jehož dosavadní zkušenosti jsou v činohře, si dokázal více poradit se sólisty než sboristy. Kostýmy Simony Rybákové vytváří pestrou barevnou paletu lidské civilizace, z nichž některé působí záměrně kýčovitě a kontrastují s černými mloky a jejich červeně svítícími oky. Scéna Šimona Cabana nikterak nepřekvapí a ani nezklame.

Hlavní interpretační hvězdou večera byl dirigent Marko Ivanović, který se ujal funkce hudebního nastudování a svou nelehkou úlohu zvládl bravurně. Orchestr si pod jeho taktovkou vedl velmi dobře. Na scéně se v hlavní roli objevil Ivan Kusnjer v roli Oliviera Lascotta, který byl pěvecky i herecky nejzřetelnější. Milostný pár sehráli Václav Sibera jako pošťák Fred Dalton a jeho dívka Minnie Lascottová, kterou zpívala Maria Kobielska, jejíž výkon byl optimální a převyšoval nad nepříjemně zastřenými vysokými polohami Václava Sibery. Oživením bylo groteskní vystoupení Petra Kotvalda, který zde ztvárnil roli dvou zpěváků populární hudby. Skvělý výkon podal sbor Státní opery, jenž byl po hudebně - výrazové precizní a úctyhodně obstál i v zapamatování nelehkého textu mlocké hymny.

Díky hudbě a jejímu dobrému nastudování, které jistě bylo velmi náročné, se opera stala událostí sezóny.

Tomáš Foltýnek, Metro, 13. 1. 2013