Totalitní uvažovaní v Česku zatím nezmizelo

16.02.2013 00:00
Češi se ještě nepoučili ze 40 let totality a Karel Schwarzenberg byl v prezidentské volbě rychlokvašený podnikatelský projekt. Tak s odstupem hodnotí volební klání profesor a neúspěšný kandidát na hlavu státu Vladimír Franz.
 
Od prezidentské volby o vás není slyšet. Kam jste se ztratil?
Dal jsem si geografické i informační embargo. Nejsem v Česku už skoro měsíc. Řekl jsem si, že si musím dát odstup. Je to podobné, jako když dělám obraz. Postavím ho ke zdi a nekoukám na něj tři neděle. Pak ho otočím a vidím jasně.
 
Co vám účast ve volbách dala, a naopak vzala?
Určitou materiální podobu to dostalo, když jsem tři neděle zápolil s těžkou chřipkou. Je dobře, že institut přímé volby přišel. Společnost se aktivovala a ukázalo se, jak na tom je ve všech patrech. Jak uvažují prostí lidé, podnikatelé, kapitál, média. To je strašně dobře a jsem rád, že jsem byl při tom.
 
Jaký obraz jste tak dostal?
Jde o to - a to je také dobré vědět - nakolik je společnost zralá, jestli se poučila ze 40 let totality. Měl jsem pocit, že ještě vůbec ne. A to nejen v případě lidí, u kterých bych očekával, že budou uvažovat totalitně. To je také velké zjištění.
 
Nelitujete, že jste kandidoval?
Od začátku jsem říkal, s čím do volby jdu. A nestavěl jsem se do role tupého produktu, jak je to neustále interpretováno. Říkal jsem, že je strašně důležitá ta cesta. Meta může přijít a nemusí. Ale co sama cesta přináší? Pro mne to byla cesta neuvěřitelného poznání toho, co je to společnost. Co lidé chtějí, jak fungují určité mechanismy.
 
Myslíte si, že to budetemít teď v umělecké sféře těžší, když jste otevřeně řekl, že dáte hlas Miloši Zemanovi?
To je věc totalitního uvažování. Jestli 40 let totality nechalo vliv, nebo ne.
 
A proč jste upřednostnil Zemana před Schwarzenbergem?
Nevěřím na duchy. A nemám rád rychlokvašené podnikatelské projekty. Na rozdíl od lidí, kteří to měli z dostřelu, tak já byl při tom. Kdyby se někdo nadchl pro někoho jiného, kdo by vypadal lepší, proč bych se tomu bránil? Ale nemám rád, když mi někdo něco předepisuje. A říká mi, že tohle je ideální - když vím, že to ideální není.
 
Jan Kálal, Lidové noviny, 16. 2. 2013